-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47937 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

با توجه به آن كه قرآن كريم سعي كرد، كه كليات موضوعات را بيان كند چرا در برخي موارد به جزئيات پرداخته است؟

قرآن كريم، كتاب هدايت و تربيت انسان به سوي كمال و قرب به خداوند متعال است و رسالت و هدف از نزول قرآن كريم تربيت و هدايت انسان بوده است و هر آنچه كه برگشتش به هدايت باشد از قبيل معارف حقيقي مربوط به مبدأ، معاد، اخلاق، شرايع الهي، قصص، سرنوشت اقوام، مواعظ و... كه مردم در هدايت و راه يافتن به آن نيازمندند، در قرآن كريم آمده است; ولي اين موارد گاهي به صورت كلي آمده و قرآن كريم تنها چهارچوب و اصول آنها را بيان كرده و گاهي نيز وارد جزئيات شده و به تناسب امور تربيتي و هدايتي و اهميت موضوع مسألهاي را به طور مفصل و تقريباً مشروح بيان فرموده است و از طرفي چون ذكر پارهاي از آيات الهي و ذكر اسرار آفرينش، به شناخت و عظمت عالم آفرينش و شناخت خداوند متعال كمك ميكند، گاهي در بين آيات قرآن، به مسائل ديگر از قبيل حركت زمين، (نمل،88) قوة جاذبه و دافعه در كرات آسماني;(رعد،2) زوجيت گياهان(طه،53) و... اشاره كرده است.

قرآن كريم ميفرمايد: وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَـَبَ تِبْيَـَنًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًي وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَيَ لِلْمُسْلِمِينَ ;(نحل،89) و اين كتاب را كه روشنگر هر چيزي است و براي مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگري است، بر تو نازل كرديم. و در جايي ديگر ميفرمايد: ...وَلاَرَطْبٍ وَلاَيَابِسٍ إِلآفِي كِتَـَبٍ مُّبِينٍ ;(انعام،59)...و هيچ دانهاي در تاريكيهاي زمين و هيچ تر و خشكي نيست مگر اين كه در كتابي روشن ]ثبت[ است.

همان طور كه گذشت برخي از مفسران معتقدند كه مراد از كل شيء همه آن چيزهايي است كه برگشتش به هدايت باشد.( ر.ك: الميزان في تفسير القرآن، علامه طباطبايي;، ج 12، ص 325، مؤسسة علمي، بيروت / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 11، ص 361و362، دارالكتب الاسلامية، تهران. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.